Sexologi

Seksualitet spiller en stor rolle i næsten alle menneskers liv, uanset alder og helbredstilstand. Iflg. en stor dansk undersøgelse finder ni ud af ti 15-95-årige, at de betragtede et godt sexliv som vigtigt eller særdeles vigtigt. Vores seksualitet ændrer sig livet igennem. Men oplever man sygdom, inkontinens, smerter i underlivet, graviditet eller andet, så påvirker det seksualiteten. Livsstilssygdomme som fx sukkersyge påvirker seksualiteten for både mænd og kvinder.

De hyppigste klager hos mænd er rejsningsbesvær eller for tidlig sædafgang, men for nogen handler det også om evnen til at holde rejsningen, og hos kvinder handler det ofte om manglende lyst, smerter eller manglende orgasme. Men problemer med seksualitet kan have mange nuancer.

Er du ung, midt i livet eller ældre – Hvis du bøvler med en sexologisk problemstilling, så book en tid og kom til en snak og rådgivning.

Nogle unge piger har aldrig kunnet gennemføre et samleje eller kunnet bruge en tampon i forbindelse med menstruation, det kaldes vaginisme. Behandlingen består i både praktiske øvelser, som pigen selv skal lære, men især i at få viden om egen krop og psyke. Som fysioterapeut og sexologisk rådgiver arbejder jeg med både krop og psyke.

Graviditet og fødsel påvirker i høj grad seksualiteten. Kvindens krop ændrer sig under graviditeten og nogle kan have smerter eller føle sig tunge i kroppen. Efter fødslen skal kvinden også genfinde sin krop. Fødselsskader eller bare den nye familiesammensætning kan gøre, at man skal finde ud af at tilpasse samlivet i nye rammer.

I overgangsalderen ændrer kvindens slimhinder sig og hun kan opleve hedeture og andre gener, som også påvirker hendes seksualitet. Nogle oplever, at der nærmest slukkes helt for lysten, eller at deres behov ændrer sig markant.

Mandens seksualitet ændres også med alderen. Efter prostataoperationer opleves ofte inkontinens og rejsningsproblemer. Dette påvirker samlivet og nogle stopper helt med intimitet.

Uanset årsagen så påvirker ændringer i seksualiteten begge parter i et parforhold. Det kan være svært at tale om et meget sårbart emne og for nogle kan det være meget tabubelagt. Derfor er der ofte brug for at parret kommer sammen til sexologisk rådgivning.

Hvis du bøvler med en sexologisk problemstilling, så ring til mig eller book en tid online.

“Jeg prioriterer at skabe en god relation til den person, som sidder over for mig, samt at have god tid til samtale, forklaring og rådgivning. Der lægges altid en individuel behandlingsplan.”